Saturday, January 06, 2007

Gwen Stefani - The Sweet Escape

Gwen Stefani
The Sweet Escape
Interscope

6.8

Před dvěma roky jí celý hudební svět ležel u nohou. Svou debutovou deskou Love. Angel. Music. Baby. a hlavně singly jako Hollaback Girl, What You Waiting For? a Cool posunula pop do nových rozměrů. Okořenila ho hip-hopem, r’n’b a trochou osmdesátek, což je dnes nejvíc trendy a bylo by nesmyslné říkat, že třeba Nelly Furtado by začala zpívat skladby v tomto stylu jenom kvůli zkušenostem z mateřství. Trocha té vypočítavosti se jí ale vyplatila a prvotřídní Maneater či Promiscuous jsou dost možná nejlepšími mainstreamovými hity uplynulého roku 2006 a také asi lepší než cokoliv z dlouho očekávaného pokračování L.A.M.B. od Gwen.
Nedá se říct, že by nová deska byla zklamáním či dokonce propadákem, i když po prvních dvou posleších jsem tomu málem uvěřil, ale bohužel ani napopáté zde stále nenacházím hitovku ráže Hollaback Girl. Ale zatímco u debutu po osmé Crash už moc nemá smysl desku poslouchat, The Sweet Escape je mnohem více konzistentní a v podstatě každý track má smysl. L.A.M.B. je stylově rozmanitější, The Sweet Escape vyrovnanější. Gwen sama sebe nevykrádá, spíš se na novém albu prezentuje způsobem, který je ještě vzdálenější tvorbě No Doubt. Ostatně, těžko říct, jak naváže její domovská kapela na přechozí tvorbu, navíc když prý Gwen ohlásila konec s hudbou a že se bude věnovat pouze rodině. Nicméně o tom si každý myslí svoje, pravdou ale zůstává, že kdyby přece jenom odešla ze scény, skončila by na vrcholu.
Občas se sice nemůžete ubránit pocitu, že tohle jste už někdy slyšeli – týká se to hlavně Yummy - poslechněte si Milkshake od Kelis a je jasné, odkud vane vítr. Nebýt perfektního refrénu, nemá na desce co dělat. Z Early Winter je jasně znát rukopis Keane – aby ne, když skladbu napsal sám Tim Rice-Oxley. Začíná jako Talk od Coldplay a kdyby ji místo Gwen nazpíval Tom Chaplin, nikdo by ani necekl.
To ovšem nic nemění na tom, že The Sweet Escape laťku nasazenou prvním albem nesráží (jako jedna z mála desek loňského roku), je to skvěle zprodukovaný pop, Gwen Stefani potvrdila očekávání a i když tomu občas chybí šťáva, poslouchat se to prostě dá.


Co by mohlo jít na bestofku?
The Sweet Escape, Early Winter, Now that You Got It, Wonderful Life

4 comments:

tetraFejla said...

Souhlas. Hlavním problémem "Yummy" není ani tak Gwen, jako spíš Pharrell Williams, který složil a produkoval i "Milkshake". Když jsem to slyšel poprvé, považoval jsem to za špatný vtip. Pharrell vykradl sám sebe včetně toho trianglu nebo co to je. A "Yummy" je textově úplně retardované. Já si radši dám "my milkshake brings all the boys to the yard". Damn right, it's better than yours! :-)

strame said...

S tím Pharellem bych to taky napsal, já to věděl, ale nechtěl jsem vykrádat to, co vím z Filteru, připadlo by mi to trapný ;-)

Therese said...

herm, nemám nejmenšího tušáka, co je Filter, ale jestli je to něco hudebního ku čtení, tak to čteš proto, aby ses něco dozvěděl! a jestl píšeš, krom toho, že tě to baví, taky aspoň trošku proto, že něco víš, tak ty nabytý vědomosti klidně použij! není to trapný, naopak je to namístě!!! ;-)
dobrá rada nad zlato, viď :o)

strame said...

Jojo, Filter je hudební časák... ale tady je trochu jinej problém - tu recenzi tam psal Pavel Kučera - no a to je hrozný, protože mám většinou úplně stejnej názor jako on:-P a když si přečtu jeho recenzi a pak na tu samou desku mám něco napsat, tak je to pak těžký, protože nechci napsat něco, co bude to samý. A tohle byl ten případ:) Jinak - já klidně napíšu něco, co bude taky podle toho, co vím z Filteru. Ale nechci kopírovat, co napsal něco jinej, kapišto?;)