Saturday, December 23, 2006

i-legalne.cz - trefa do černého, nebo paskvil?

Jak známo, 14. 11. 2006 zahájil svou činnost server i-legalne.cz za obrovské podpory jak umělců, tak médií. Obě strany považují legální stahování za východisko z nepříjemné situace, kdy si desky stahuje snad každý mladý člověk, který má přístup k internetu.
Upřímně - ne že by byl proti tomuto projektu - naopak, přál jsem mu úspěch, ale když jsem si jednoho dne ještě před spuštěním pročítal nákupní řád (což sice normálně nedělám, ale teď to opravdu nebylo na škodu), tak jsem zjistil, že skladby budou dostupné výhradně ve formátu wma, a to v přenosové rychlosti 128 a 192 kbps. Tedy první zádrhel - pro mě, kdo skladuje vše v empétrojkách, to bylo první nepříjemné zjištění. Ovšem byl jsem ještě celkem trpělivý. Trpělivost ale ještě víc pohasla ve chvíli, když jsem poprvé surfoval po seznamu skladeb (který je mimochodem žalostně nepřehledný) a snad u žádné aktuální zahraniční skladby jsem neviděl položku s cenou pod 35 korun, ba co víc - některé (například The Saints Are Coming od U2 a Green Day) stály kolem 50 a více korun.
"My nemůžeme nasadit nižší ceny, protože velké labely si vymohly cenový strop, pod který my nemůžeme jít. Ale i i-Tunes v Evropě stojí jedno euro za skladbu, takže je to podobné," tvrdí Petr Peřina, manažer serveru. Chtělo by se dodat - ale my přece nejsme západní Evropa... A už jsme zase na začátku - tentýž problém, jako u cédéček. Tedy že na Západě si mohou se svou kupní silou koupit pět cédéček v ceně, za kterou my si můžeme dovolit jedno.
Byla také řeč o tom, že na celá alba bude poskytnuta sleva. Ta ale oproti obyčejným cédéčkům není příliš patrná a ti, kteří zatouží po originální nahrávce, mnohem spíše zajdou do obchodu a koupí si hmotné album s bookletem s texty a fotkami. Například já se přiznám, že sice stahuji, ale co se mi vážně líbí, to si koupím. A zastávám také názor, že ti, kteří neznají interpreta podle desek, tak mu těžko přijdou na koncert.
Vůbec celý tento projekt měl vzniknout už tak před pěti roky, kdy se ještě u lidí nevytvořilo vědomí toho, že mohou mít nahrávku jednodušeji a zadarmo. Teď už celkem postrádá smysl.
Ten by ještě měl, kdyby na i-legalne byly uveřejněny raritní nahrávky či bootlegy, protože to se získává těžko a potenciální kupec by byl nucen (a zároveň by mu nebylo líto) zaplatit nějakou tu korunu. Takto je to ale zklamání.
Na druhou stranu - nechme se překvapit - uvidíme za čas, jestli se i-legalne.cz prosadí, či ne. Já sem ale budu chodit zřejmě pouze kvůli magazínu.

No comments: