Saturday, December 23, 2006

Lady Sovereign - Public Warning

Lady Sovereign
Public Warning
Def Jam

9.0

Nejdřív jsem tomu poprasku o královně grimu moc nevěřil – viděl jsem pár jejích klipů, slyšel jsem EP Vertically Challenged, ale nějak mě to nedostalo. To ale jen do doby, než jsem sehnal její debut Public Warning. Ten mě přesvědčil, že tahle dvacetiletá skrčka, kterou málem ani nepustí do klubů, protože vypadá na dvanáct, má fakt něco do sebe.
Rapovat umí, o tom žádná, i když její hlas někdy zní jako kdyby ke mně mluvila (nebo spíš něco vyřvávala) sedmdesátiletá stařenka, ale to přejdete, stejně jako fakt, že jediná Angličanka, na kterou se dá koukat, je Kate Moss. Nicméně komu to vadí, když když každá její skladba je plná zdravé agrese a drzosti?
Sov nám tu vypráví o všem možném – že není žádné ranní ptáče (9 To 5), co si myslí o zákazu nošení mikin s kapucí (Hoodie), ať jí všichni, kdo ji nemají rádi, políbí p***l (Love or Hate Me) a hlavně skvělou hlášku: Those were the days I will never forget/Those were the days I could never regret. Prostě se s ní za těch nějakých čtyřicet minut trvání desky rozhodně nebudete nudit. A to ani po hudební stránce.
Za prvé: deska má naprosto špičkový zvuk. Pokud chcete slyšet něco, co má plné právo říct, že vzniklo na podzim roku 2006, zvolte jednoznačně Public Warning. Za druhé: je návyková a budete si ji chtít poslechnout stejnou mírou napoprvé jako na napošedesáté, protože to má neskutečně chytré beaty, samply a je to skvěle zprodukované. A hlavně za třetí: Protože je to deska, která dává grimu nové, netušené rozměry. Dřív pro mě tento styl nebylo nic jiného než The Streets a každá grimeová deska měla znít stejně jako oni. S touto deskou toto všechno padá. Možná je to tím, že nevznikla pod Skinnerem, ale pod Jay-Z. Ale nemyslete si, že kvůli tomu zní Public Warning americky - jen má trochu jiný nádech.
Resumé? Když jsem psal o The Eraserovi, uvedl jsem, že by se muselo stát něco opravdu nevídaného, aby sólový debut Thoma Yorka nebyl deskou roku. Ale (jak už jsem napsal výše) opravdu jsem nečekal, že vznikne tak progresivní (a přitom trendy), živé a různorodé album. Thumbs up, Sov!

Nej kousky:
Gatheration, Random, Hoodie, Those Were the Days

No comments: